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Low magnification microscopic image of a desmoid tumor in purple with a pink background.

Transcript: ​Surgical management of desmoid tumors​

Last updated: 12th Nov 2025
Published: 12th Nov 2025

Maya Niethard, MD

All transcripts are created from interview footage and directly reflect the content of the interview at the time. The content is that of the speaker and is not adjusted by Medthority.

Was ist meiner Meinung nach, was ist die Wichtigste unbeantwortete Frage im Bezug auf die Chirurgie bei Desmoidtumoren? Ist eine Operation notwendig - ja oder nein? Nun, in der Zwischenzeit hat sich in Bezug auf die Chirurgie viel verändert, denn die Indikation zur chirurgischen Therapie beim Desmoidtumoren ist deutlich zurückgegangen. Sie hat eigentlich fast gar keinen Stellenwert mehr und das müssen wir jetzt kommunizieren.

Was ist die Rolle der Chirurgie oder der Chirurginnen und Chirurgen im interdisziplinären Team? Und da muss man ganz klar sagen, dass eine Therapie für Patientinnen und Patienten mit einer so seltenen Erkrankung wie Desmoidtumore nur interdisziplinär getroffen werden kann. Das heißt, wir brauchen eine Abstimmung zwischen Onkologie, Strahlentherapie und Chirurgie, um in jedem Einzelfall das Beste für unsere Patientinnen und Patienten zu bestimmen.

Die Chirurgie hat eindeutig an Bedeutung verloren. Wir haben andere Möglichkeiten der Behandlung. Es gibt aber trotzdem immer noch Fälle, gerade die mesenterialen Tumore, die doch mit einer ausgeprägten Symptomatik einhergehen können, die dann eine Operation erfordern - sogar als Notfall. Das heißt, wir brauchen die Chirurgie, um hier auch korrekt vorgehen zu können.

Welche Überlegungen müssen wir anstellen, um die Notwendigkeit einer Operation, die Indikation für eine chirurgische Resektion, richtig festzulegen? Nun, der Hauptaspekt, mit dem wir unsere Patienten und Patientinnen heutzutage behandeln, ist eine Aktive Überwachung (Active Surveillance) weil wir wissen, dass 30% unserer Patienten und Patientinnen mit Desmoidtumoren auch eine spontane Regression erfahren können. Und dieses Aufklärungsgespräch ist in der Regel das Schwierigste. Die chirurgische Indikation kann weiterhin erforderlich sein, wenn einfach mechanisch störende Faktoren vorliegen - wie bei Desmoidtumoren am Bauch oder zum Beispiel bei abdominellen Desmoidtumoren, die zu einer akuten Notfallsituation führen und schnelles Handeln erfordern.



In my opinion, what is the most important unanswered question regarding surgery for desmoid tumors? Is surgery necessary, yes or no? And, well, a lot has changed regarding surgery in the meantime, because the indications for surgical therapy for desmoid tumors have decreased significantly. It's practically irrelevant now, and that's something we need to spread.

What is the role of surgery, or rather, of surgeons, in the interdisciplinary team? And it must be clearly stated that therapy for patients with such rare diseases as desmoid tumors can only be determined through an interdisciplinary approach. This means we need consultation between oncology, radiation therapy, and surgery to determine what is best for our patients in each individual case.

Surgery has clearly taken a back seat. We have other treatment options. However, there are still cases, especially with mesenteric tumors, that can be accompanied by pronounced symptoms, requiring surgery, and even as an emergency. That means we need surgery to be able to proceed correctly here.

What considerations do we need to make to correctly determine the need for surgery, the indication for surgical resection? Um, the main aspect with which we treat our patients nowadays is active surveillance, because we know that 30% of our patients with desmoid tumors can also experience spontaneous regression. And this consultation is usually the most difficult part, and the surgical indication may still be necessary if there are simply mechanically disruptive factors, as with desmoid tumors on the abdomen or, for example, with abdominal desmoid tumors that simply lead to an acute emergency situation, requiring quick action.

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Development of this education content has been supported by a grant/funding from SpringWorks Therapeutics. The content has been independently developed by EPG Health with no input or influence from SpringWorks Therapeutics.